2011. március 5.
Székesfehérvár, Vörösmarty Színház
Kálloy Molnár Péter munkáit 20 éve figyelem. mindig volt benne valami fura, ezért feltételeztem, hogy a Macbeth - ami alapból vértől iszamos - sem lesz átlagos.
a bajokkal kezdem, mielőtt rátérnék. a díszlet monumentális, ami jó, de helyenként épp a díszlet az, amitől nem látszanak a szereplők. megaztán a hiperszuper távirányítós díszletek mozgatása néha túl hosszú, még szerencse hogy közben szól a Titanicra emlékeztető Vangelis-szerű zenei betét. hát, én nem annyira szeretem a sok törést a drámában. és még valami. helyenként nemcsak nem értettem, mit mondanak egyes színészek, de még a nyelvet sem ismertem fel. a fordítás (Szabó-Stein Imre) új, de nem modern, ez különös, viszont használ nem korhű kifejezéseket (pl. lakáj) ennyi a negatív. a többi: színház.
KMP rendezése izgalmas volt és érdekes, a szereplőknek jellemük volt és stílusuk, mi több, sorsuk. nagyon tetszett a bérelt vészlények szövege, amikor upsz! itt-ott az igazságot is odacsempészték. A kissé bugyuta királyról később, mikor meghal, őszintén mondják, hogy szent király volt, Macbeth átalakulásának és megőrülésének pedig látványos stációi vannak. Lady Macbeth tényleg egy dög, aki maga is beleőrül a sok vérbe és halálba, amiknek ő az okozója, kiváltója, eredője. remek Tóth Auguszta megőrülése. de hiteles volt a Macbethet alakító Csizmadia Gergely is, akit eddig klasszikus színházban -önhibámból- nem láttam még. hanggal és mozgással uralta a színpadot, már-már fölé kerekedett az őt rángató Lady Macbethnek. azaz csak az elején rángatta, aztán Macbeth életre kelt, és gyilkos döntései a saját döntései: csak múljanak el a rémképek! persze a gyakorlott színházlátogató tudja, hogy a gyilkosságot újabbak követik, egyre könnyebb megtenni, de sosincs vége.
a legerősebb jelenet Malcolm, a király fia és Macduff kettőse, Tűzkő Sándor és Fehérvári Péter lenyűgöztek. Ez a Malcolm egészen más, mint aki elmenekült apja halála után a gyilkosai elől. tudatosan teszteli a hozzá érkező Macduffot, tettetését Macduffhoz hasonlóan én is bevettem. nagyon látványosak és elegánsak a harci jelenetek is, és bár úszik vérben a sztori, nem kellett ehhez liternyi vörös festéket elhasználni, ezt külön köszönöm. hogy elhiszik, hogy így is megértem.
a rendezés tele van pici utalásokkal a szereplők kapcsolatára, a kapcsolatuk változására, például a király és a trünörökös, vagy a trónörökös és az öccse között, jelzik ezt mozgással, gesztussal, hanghordozással, nagyon finom munka.
külön dicséret illeti a bonyolult díszletek irányítóját, aki a közlekedő lépcsők között kialakult dugót is remekül oldotta meg. ja, ha ennyire szuper a technika és ennyire ki tudja használni a rendezés, felesleges és béna a fekvő lépcsősort négy emberrel behozatni csak azért, hogy macbeth fekve vánszorogjon rajtuk. minek?
mindent összevetve az olyan Shakespeare-előadás, ami nem oszt meg, amire bárkit elvinnék, fiatalt és öreget egyaránt.
Utolsó kommentek